Coronavirusul si sanatatea mintala

5 pasi pentru gestionarea stresului

Afla mai multe

Coronavirusul (COVID-19) a schimbat ceea ce credeam a fi normalitatea. Ne-a influentat realitatea in asa masura, incat, pana la un punct, simteam ca nu mai avem control pe propria viata.

Toate evenimentele in aceasta perioada de pandemie par a avea legatura cu coronavirusul. Informatiile se succed cu rapiditate si pot fi confuzante, coplesitoare si chiar infricosatoare. Suntem nevoiti sa ne adaptam unor situatii pe care multi dintre noi nu le-au mai intalnit: acceptarea riscului crescut de contaminare a membrilor familiei care lucreaza cu publicul, lucrul de acasa in acelasi timp cu ingrijirea copiilor, scoala online, nesiguranta financiara ca urmare a modificarilor pe plan economic, schimbarea protocoalelor din sistemul medical de stat, toate acestea creeaza contextul unei situatii de criza. Iar intr-o situatie de criza, prima afectata este sanatatea mintii noastre. Instinctiv, creierul trece de la functiile superioare care sustin planificarea pe termen lung, la un mod de reactie imediata la amenintari.  

Prelungirea starii de criza, ne face sa ne simtim mereu in alerta, iar capacitatea noastra de a ne autolinisti scade. Ingrijorarile constante duc la cresterea nivelului de stres si ne provoaca in corp explozii de anxietate. Anxietatea si stresul ne pot afecta pe langa sanatatea mintala (starea de bine) si sistemul imunitar, care in final de duce la cresterea vulnerabilitatii in fata unei boli infectioase sau a unui virus.

Intr-o situatie de criza, prima afectata este sanatatea mintii noastre. Paradoxal, cea care ne poate salva sa supravietuim crizei, este tot sanatatea mintala.  De aceea primul pas pe care trebuie sa il facem este sa acceptam situatia, sa recunoastem ca sunt unele lucruri pe care nu le putem controla si sa activam functiile superioare ale creierului care tin de planificare pentru a creste capacitatea de autolinistire.

Psihologii, subliniaza importanta planificarii activitatilor. "Omul este motorul ingeniozitatii", spun ei. "Sa fim inventivi si ingeniosi". Acesta este un moment in care putem fi cu adevarat creativi si sa ne dezvoltam abilitati pozitive de face fata noilor provocari, intr-o maniera constructiva.  

Nu putem schimba contextul actual, dar putem incepe din acest moment sa actionam intr-un mod benefic pentru organism. Iar reducerea nivelului de stres este un inceput promitator.

5 pasi pentru gestionarea stresului

Fa exercitii in mod regulat

Chiar daca salile de sport sunt inchise si recomandarile pentru distantare sociala sunt in vigoare, este totusi posibil sa faci exercitii aerobice sau sa te joci cu copii si animalele de companie. Toate contribuie la eliberarea de endorfine, substante naturale care te ajuta sa te simti mai bine si sa mentii o atitudine pozitiva. Si mai sunt si alte exercitii care pot fi facute in confortul propriei case: yoga si exercitii usoare de flexibilitate ca o modalitate de a antrena corpul si de a calma mintea.

Pastreaza o dieta sanatoasa

Stresul poate afecta atat obiceiurile alimentare, cat si metabolismul. Cea mai buna metoda de gestiona alimentatia emotionala este sa fii atent la ceea ce declanseaza consumul de alimente in perioadele de stres si sa fii pregatit sa faci fata acestei situatii. Pentru cei care stiu ca stresul contribuie la cresterea apetitului, gustarile sanatoase ofera corpului aportul nutritional necesar, in timp ce nevoia de a manca este satisfacuta.

Ia o pauza

Desi este important sa fim la curent cu cele mai recente stiri si evolutii, un volum prea mare de informatii poate deveni coplesitoar. De aceea trebuie sa fim constienti de momentul in care expunerea la stiri depaseste rolul de a ne informa. Acest lucru este deosebit de important pentru copiii nostri. Trebuie limitata expunerea la mass-media iar informatiile sa fie adecvate varstei.

Ori de cate ori este posibil, deconecteaza-te fizic si mental. Construieste un puzzle, joaca jocuri de societate, initiaza o vanatoare de comori, reorganizeaza ceva sau incepe o noua carte care nu are legatura cu acoperirea coronavirusului.  

Conecteaza-te cu cei din jur

Comunicarea cu cei apropiati in perioadele de incertitudine ne concteaza unii cu altii, iar sentimentul de apartenta creste sentimentul de siguranta care duce in final la cresterea nivelului de autolinistire. Comunica in mod regulat cu membrii familiei, cu prieteni si colegi prin telefon, mesaje text, FaceTime sau alte platforme virtuale. Stabileste intalniri video regulat cu parintii, bunicii si copiii.

Dormi suficient

Somnul suficient si odihnitor protejeaza sanatatea mintala si sanatatea fizica si creste calitatea vietii.

Este deosebit de important acum sa dormi suficient pentru a te concentra asupra muncii si pe gestionarea stresului provocat de noul coronavirus. Psihologii recomanda evitarea stimulentelor precum alcoolul, cofeina si nicotina inainte de culcare. Daca te simti inca prea stresat sa dormi, ia in considerare dezvoltarea unei noi rutine inainte de culcare, incluzand o baie lunga sau o ceasca de ceai de plante, exceptand acelea care contin teina. In plus, planificarea activitatilor pentru a doua zi te poate ajuta la ameliorarea stresului legat de ceea ce urmeaza.

Urmand acesti pasi poti gestiona mai bine stresul provocat de noul coronavirus, iar sentimentul de normalitate sa fie iarasi familiar. Astfel poti face fata mediului in continua schimbare si poti ajuta pe cei din jurul tau, in special pe copii, sa ramana calmi si concentrati. Poti apela si la suplimente alimentare care contribuie la diminuarea starii de anxietate sau poti contacta psihologul pentru o vizita virtuala. 

Ai grija de tine si de ceilalti din jurul tau!